Συμβουλές οργάνωσης της καθημερινότητας: Βάζοντας σωστούς στόχους για τη νέα χρονιά!

Ελεάνα Κοκκίνη | Ψυχολόγος – Αθλητική Ψυχολόγος (MSc)

Το 2020 (ευτυχώς) τελειώνει και βρισκόμαστε πλέον μπροστά σε μια καινούρια πρόκληση, τη νέα χρονιά. Κάθε καινούρια χρονιά μας βρίσκει αρχικά να κάνουμε έναν απολογισμό για τη χρονιά που πέρασε. Στη συνέχεια συγκεντρωνόμαστε στο τώρα και ξεκινάμε να κάνουμε όνειρα σχετικά με την εξέλιξη της νέας χρονιάς και να θέτουμε νέους στόχους σχετικά με όσα θα θέλαμε να πετύχουμε κατά τη διάρκεια της. Οι στόχοι μας μπορεί να αφορούν την επαγγελματική, οικογενειακή ή και προσωπική μας ζωή. Μπορεί να είναι σχετικοί με την καθημερινότητα μας ή σχετικοί με τα όνειρα που κάνουμε για τον εαυτό μας. Γενικά, η θέσπιση στόχων είναι ένας τρόπος να εκφράσουμε τα θέλω μας και είναι το πρώτο βήμα για να ξεκινήσει η διαδικασία επίτευξης του εκάστοτε στόχου. Κάποιες φορές, όμως, δεν πετυχαίνουμε τους στόχους μας και δε φτάνουμε στα επιθυμητά αποτελέσματα καθώς κάπου στη μέση της διαδικασίας χάνουμε τη συγκέντρωση μας και τα παρατάμε λόγω έλλειψης χρόνου ή εξαιτίας διάφορων δυσκολιών που μπαίνουν ανάμεσα σε εμάς και αυτά που θέλουμε να πετύχουμε, εμποδίζοντας έτσι την ολοκλήρωση της διαδικασίας. Μην ανησυχείτε όμως. Κάτι τέτοιο είναι φυσιολογικό και δε συμβαίνει επειδή δεν έχουμε τις απαραίτητες ικανότητες ή τον απαραίτητο χρόνο. Συμβαίνει επειδή, δυστυχώς, δεν έχουμε μάθει πώς να βάζουμε στόχους για το μέλλον μας, δεν έχουμε διδαχθεί ένα λειτουργικό τρόπο με τον οποίο μπορούμε να θέτουμε σωστούς στόχους και να φτάνουμε στην επιτυχία.

Το κλειδί για την επίτευξη των στόχων έχει να κάνει με τη σωστή οργάνωση της καθημερινότητας μας και τη λειτουργική στοχοθεσία. Στο άρθρο αυτό θα παρουσιαστούν τα 5 χαρακτηριστικά που πρέπει να έχει ένας στόχος ώστε να είναι πιο εύκολο να τον πετύχουμε.

  1. Ο στόχος πρέπει να είναι ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΟΣ
    Ο στόχος μας πρέπει να είναι απλός, ξεκάθαρος και να κινείται μέσα σε λογικά πλαίσια. Διαφορετικά είναι δύσκολο να συγκεντρώσουμε την προσοχή και τις προσπάθειες μας σε αυτόν, χάνοντας τελικά το κίνητρο να τον πετύχουμε. Όταν λοιπόν βρισκόμαστε στο ξεκίνημα της διαδικασίας τοποθέτησης ενός στόχου, καλό είναι να ρωτήσουμε τον εαυτό μας τα εξής:

Τι θέλω να πετύχω;

Γιατί ο στόχος αυτός είναι σημαντικός για εμένα;

Ποιος άλλος εμπλέκεται στη διαδικασία επίτευξης του; (Παιδιά, φίλοι, συνεργάτες;)

Υπάρχουν μήπως κάποια όρια που πρέπει να λάβω υπ’ όψιν μου;

Ας πάρουμε για παράδειγμα έναν νέο επαγγελματία στο χώρο της διαφήμισης, ο οποίος θέλει να ανελιχθεί στη δουλειά του και να λάβει κάποια αύξηση ή προαγωγή. Σαν στόχος κάτι τέτοιο είναι αρκετά γενικό. Ένας συγκεκριμένος στόχος θα ήταν κάπως έτσι, «Φέτος θα επικεντρωθώ στο να αποκτήσω τις απαραίτητες γνώσεις σχετικά με τις νέες τάσεις στη διαφήμιση ώστε να δημιουργήσω μια πρωτότυπη καμπάνια που θα με οδηγήσει στην εξέλιξη της καριέρας μου». Ο στόχος γίνεται άμεσα πιο σαφής και δείχνει το δρόμο που ο νέος αυτός πρέπει να ακολουθήσει προκειμένου να φτάσει στο επιθυμητό αποτέλεσμα.

  1. Ο στόχος πρέπει να είναι ΜΕΤΡΗΣΙΜΟΣ
    Στη στοχοθεσία είναι πολύ σημαντικό να χρησιμοποιούμε αριθμούς, καθώς με αυτόν τον τρόπο είμαστε σε θέση να ελέγχουμε την πρόοδο μας και να μη ξεχνάμε το νόημα της όλης διαδικασίας. Χάρη στη χρήση αριθμών παραμένουμε προσηλωμένοι σε αυτό που θέλουμε να πετύχουμε, δε χάνουμε τυχόν διορίες και αισθανόμαστε πιο ενθουσιασμένοι καθώς κινούμαστε όλο και πιο κοντά στο στόχο μας. Μπορούμε να πάρουμε παράδειγμα από έναν άνθρωπο ο οποίος θέλει να εντάξει το περπάτημα στην καθημερινότητα του με απώτερο σκοπό τη βελτίωση της υγείας του. Ένας μετρήσιμος στόχος θα μπορούσε να έχει την εξής μορφή, «Σήμερα θα περπατήσω για 15 λεπτά». Απλά και χωρίς υπερβολές ο στόχος αυτός αποτελεί το πρώτο βήμα προς την υιοθέτηση ενός πιο υγιούς τρόπου ζωής.
  2. Ο στόχος πρέπει να είναι ΕΠΙΤΕΥΞΙΜΟΣ
    Ξεχάστε τα μεγαλεπήβολα σχέδια. Ένας σωστός στόχος πρέπει να αποτελεί πρόκληση αλλά θα πρέπει να είναι εφικτός. Βάζοντας κατορθώσιμους στόχους έχουμε την ευκαιρία να εντοπίσουμε ευκαιρίες που είχαμε παραλείψει στο παρελθόν, οι οποίες μπορούν τώρα να μας οδηγήσουν πιο κοντά στο αποτέλεσμα που θέλουμε. Μπορούμε, λοιπόν, να αναρωτηθούμε: «Πως μπορώ να πετύχω αυτόν το στόχο;» ή «Μήπως πρέπει να λάβω υπ’ όψιν μου κι άλλους παράγοντες (π.χ. οικονομικοί παράγοντες) πριν συνεχίσω στο επόμενο βήμα;». Ας σκεφτούμε μια έφηβη μαθήτρια που, μέσα στην επόμενη βδομάδα, πρέπει να διαβάσει ένα βιβλίο 300 σελίδων για μια σχολική εργασία. Είναι σχεδόν ανέφικτο γι’ αυτήν να τελειώσει το βιβλίο μέσα σε μια μέρα. Με την τοποθέτηση ενός επιτεύξιμου στόχου όμως τα δεδομένα αλλάζουν. Η μαθήτρια μπορεί να πει, «Θα διαβάζω 50 σελίδες την ημέρα», κάτι που είναι σαφέστατα πιο εύκολα εφικτό.
  1. Ο στόχος πρέπει να είναι ΡΕΑΛΙΣΤΙΚΟΣ
    Οι στόχοι μας είναι καλό να αφορούν την προσωπική μας εξέλιξη, όμως είναι απαραίτητο να ανταποκρίνονται και στην πραγματικότητα. Τις περισσότερες φορές θα χρειαστούμε στήριξη και βοήθεια από τους γύρω μας, όμως το πιο σημαντικό όλων είναι αυτά που έχουμε στο μυαλό μας και θέλουμε να πετύχουμε να βρίσκονται στο δικό μας έλεγχο.
    Ας παραδειγματιστούμε από καθημερινές ιστορίες γύρω μας. Υπάρχουν άνθρωποι οι οποίοι προσπαθούν να χάσουν βάρος με σκοπό να αυξήσουν την αυτοπεποίθηση τους. Το να βάλει κάποιος στόχο να χάσει 10 κιλά μέσα σε μια εβδομάδα είναι πρακτικά αδύνατο άσχετα με τις υποσχέσεις που δίνουν οι ψεύτικες δίαιτες express που κυκλοφορούν στο διαδίκτυο. Ένας ρεαλιστικός στόχος θα υπαγόρευε την απώλεια 1 κιλού την εβδομάδα. Είναι αλήθεια πως το τελικό αποτέλεσμα θα καθυστερούσε λίγο παραπάνω όμως ο σταθερός ρυθμός σίγουρα θα ενίσχυε την προσήλωση στο στόχο και θα μείωνε τις πιθανότητες παραίτησης από αυτόν.
  2. Ο στόχος πρέπει να είναι ΧΡΟΝΙΚΑ ΤΟΠΟΘΕΤΗΜΕΝΟΣ
    Είπαμε στην αρχή πως συνήθως στις αρχές Ιανουαρίου βάζουμε στόχους για τη νέα χρονιά. Σε ένα δεύτερο επίπεδο μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε πιο σαφή χρονικά όρια προκειμένου να δουλέψουμε πιο συγκεντρωμένα προς το στόχο μας. Με αυτόν τον τρόπο οργανώνουμε καλύτερα την καθημερινή μας ζωή και αποφεύγουμε δικαιολογίες που έχουν να κάνουν με την έλλειψη χρόνου. Αναρωτηθείτε λοιπόν,
    Τι μπορώ να πετύχω σε 6 μήνες από τώρα;
    Τι μπορώ να πετύχω σε 3 βδομάδες από τώρα;

Τι μπορώ να πετύχω μέχρι αύριο;

Πάρτε ένα κομμάτι χαρτί κα οργανώστε σωστά το χρόνο σας. Εάν έχετε μια δουλειά στην εφορία που πρέπει να γίνει άμεσα, μην αφήσετε τις μέρες να περάσουν. Γράψτε στο χαρτί, «Μέχρι το τέλος της εβδομάδας θα πάω στην εφορία». Τώρα ξέρετε τι πρέπει να κάνετε.

Αυτές είναι κάποιες συμβουλές που μπορούν να μας φανούν χρήσιμες στον καθημερινό μας αγώνα. Το πιο σημαντικό όμως απ’ όλα είναι να μπορούμε να απολαύσουμε τα αποτελέσματα των κόπων μας. Όταν πετυχαίνουμε κάτι και είτε πρόκειται για ένα στόχο μεγάλο είτε για έναν πιο μικρό, αυτό που έχει σημασία είναι να δίνουμε στον εαυτό μας το χρόνο και το χώρο να το χαρεί. Χαλαρώστε, φάτε το αγαπημένο σας φαγητό, χαμογελάστε και πείτε δυνατά: «Τα κατάφερα!».

Σας αξίζει.

Πηγές:
Orlick, T. (2016). In pursuit of excellence. Champaign IL. Human Kinetics
Locke, E. A., & Latham, G. P. (2002). Building a practically useful theory of goal
setting and task motivation: a 35-year old odyssey. American Psychologist, 57,
705e717.
Locke, E. A., & Latham, G. P. (2013). New developments on goal setting and
task performance. New York. Routledge.

Για το Your Therapist,

Ελεάνα Κοκκίνη | Ψυχολόγος – Αθλητική Ψυχολόγος (MSc)

Μοιράσου αυτό το Άρθρο στο:

Share on facebook
Share on linkedin
Share on print