Γονείς και σχολική μελέτη

Ευαγγελία Γκέγκα | Ψυχοθεραπεύτρια

Με αφορμή το άνοιγμα των σχολείων και την επάνοδο στην κανονικότητα, τουλάχιστον για τα παιδιά, ας μιλήσουμε για τη σχέση των γονέων με την μελέτη των παιδιών τους στο σπίτι και πώς μπορεί να γίνει ευκολότερη η διαδικασία για τα παιδιά αλλά και τους γονείς. «Τον παρακαλάω να κάτσει να κάνει τα μαθήματά του», «Συνεχώς σηκώνεται για τουαλέτα», «Διαβάζει με την τηλεόραση ανοιχτή», αυτές είναι λίγες από τις φράσεις που ακούγονται από γονείς για τη σχολική μελέτη. Η ώρα της μελέτης σε πολλά σπίτια είναι αφορμή για τσακωμούς και γονείς και παιδιά το βλέπουν σαν αγγαρεία και καταναγκαστικό έργο λόγω αυτού. Παρ΄όλα αυτά η οργάνωση της σχολικής μελέτης είναι καθοριστικής σημασίας για την σχολική επίδοση του παιδιού αλλά και την μετέπειτα σχέση του με το διάβασμα και τα βιβλία. Επίσης οι συνεχείς καυγάδες και το άσχημο κλίμα που διαμορφώνεται επηρεάζει τη σχέση γονέα-παιδιού.

Η εκμάθηση σωστών τεχνικών για την οργάνωση είναι απαραίτητη. Είναι σωστό να βοηθάει ο γονιός το παιδί στη σχολική μελέτη και αν ναι μέχρι πότε; Το παιδί από τις πρώτες τάξεις του Δημοτικού είναι απόλυτα ικανό να διαβάσει μόνο του, στην πρώτη τάξη χρειάζεται βοήθεια καθώς πρωτομαθαίνει να διαβάζει, να γράφει και ύστερα συνηθίζοντας την καινούρια ρουτίνα το αφήνουμε σιγά σιγά να αυτονομηθεί.

Πως διαμορφώνω την ρουτίνα;

  • Το πρώτο βήμα είναι ο καθορισμός συγκεκριμένης ώρας του διαβάσματος. Αφήστε το παιδί να επιλέξει αν θέλει να διαβάσει μετά το φαγητό ή αν χρειάζεται έναν υπνάκο πριν ξεκινήσει. Συζήτηστε μαζί του την κατάλληλη ώρα, όταν νιώθει ότι αποφασίζει εκείνο αυξάνεται το αίσθημα ευθύνης. Από τη στιγμή που θα ορίσετε τον χρόνο μελέτης τηρείτε τον πιστά.
  • Το διάβασμα του πρέπει να γίνεται σε ένα ήσυχο μέρος όπως το δωμάτιό του, όχι στο σαλόνι ή σε άλλο μέρος του σπιτιού όπου υπάρχουν ερεθίσματα ή βρίσκονται οι γονείς ή τα αδέρφια.
  • Το δωμάτιο θα πρέπει να είναι φωτεινό και να υπάρχει ένα γραφείο πάνω στο οποίο θα βρίσκονται μόνο τα απαραίτητα για το διάβασμα, όχι παιχνίδια.
  • Αν το παιδί πηγαινοέρχεται ζητώντας βοήθεια θα πρέπει να του εξηγήσουμε ότι θα πρέπει να προσπαθεί μόνο του και θα πρέπει να το βοήθαμε μόνο όταν είναι απολύτως απαραίτητο, όταν κρίνουμε δηλαδή ότι κάτι είναι πραγματικά δυσνόητο και δύσκολο. Αν του δίνουμε συνεχώς απαντήσεις και έτοιμες λύσεις θα προσπαθεί όλο και λιγότερο να τα καταφέρει μόνο του.

Οι γονείς πρέπει να θυμούνται ότι το διάβασμα είναι υπόχρεωση των παιδιών, όχι δική τους και η εμπλοκή τους σε αυτό δεν έχει πάντα θετικά αποτελέσματα.

Πολλοί γονείς, υποκινούμενοι από το άγχος και την επιθυμία τους να επιτύχουν τα παιδιά τους όσο το δυνατόν καλύτερο μαθησιακό αποτέλεσμα μπαίνουν στη διαδικασία να αναλαμβάνουν ευθύνες που δεν είναι δικές τους. Ωστόσο, το να αγχωνόμαστε υπερβολικά, να υπερ εμπλεκόμαστε στην προσπάθεια του παιδιού, όταν μελετά στο σπίτι επιφέρει τις περισσότερες φορές τα αντίθετα αποτελέσματα από αυτά που θέλουμε. Το παιδί μπορεί να χάσει το αίσθημα της πρωτοβουλίας, της ευθύνης αλλά και της αυτοπεποίθησης. Αν το παιδί δεν τα καταφέρνει σε κάποια άσκηση είναι λάθος να την λύσουμε εμείς. Το παιδί είναι σημαντικό να γνωρίσει το αίσθημα της αποτυχίας και να μπορέσει να το διαχειριστεί, ώστε μετέπειτα στη ζωή του να είναι ικανό να αντιμετωπίσει δύσκολες καταστάσεις αποτυχίας. Μέσα από τα λάθη και την ανάληψη της ευθύνης τους θα εξελιχθεί και οι επιτυχίες θα φαντάζουν μεγαλύτερες και πιο ικανοποιητικές αν γνωρίσει από μικρό την έννοια και το αντίστοιχο συναίσθημα και της επιτυχίας και της αποτυχίας. Οι γονείς θα πρέπει να αναλογιστούν το κατά πόσο και τον λόγο που εμπλέκονται στη σχολική μελέτη των παιδιών ώστε να βοηθηθούν και οι δύο πλευρές.

Για το Your Therapist,

Ευαγγελία Γκέγκα | Ψυχοθεραπεύτρια

Μοιράσου αυτό το Άρθρο στο:

Share on facebook
Share on linkedin
Share on print