Ενσυνειδητότητα: Ανοιχτό μυαλό, παρατήρηση και αποδοχή

Βαγγέλης Γερογιάννης | Life & Personal Coach

Ζήσε στο τώρα. Απόλαυσε την κάθε στιγμή, γιατί μόνο το παρόν υπάρχει. Οσοι ασχολείστε με την αυτοβελτίωση και την προσωπική ανάπτυξη, θα τα έχετε ακούσει όλα αυτά και θα τα έχετε σίγουρα διαβάσει σε πολλά βιβλία. Ξέρετε, είναι εύκολο να το λες σε κάποιον, αλλά η ενσυνειδητότητα (mindfulness) είναι μια εσωτερική κατάσταση, που διαμορφώνεται από μία σειρά εμπειριών και όχι με το άνοιγμα και το κλείσιμο ενός διακόπτη.

Τι σημαίνει «ζω στο παρόν»; Είναι η απλή διαδικασία της παρατήρησης πραγμάτων. Δεν υπάρχει κάποια μαγική συνταγή ή φόρμουλα για να μάθουμε να ζούμε ενσυνείδητα. Αυτό θα γίνει όταν το μυαλό είναι ανοιχτό και δεκτικό να μάθει και να δει. H επίγνωση απαιτεί να προσέξουμε και να δούμε τα πράγματα όπως είναι και όχι να προσπαθήσουμε να αλλάξουμε κάτι. Ποιοι όμως είναι οι παράγοντες πάνω στους οποίους θα χρειαστεί να εργαστούμε ώστε να εξασκήσουμε την ενσυνειδητότητα;

Απουσία κρίσης

Οταν βιώνουμε μια εμπειρία, όταν ένα εξωτερικό γεγονός προκαλεί σκέψεις, οι περισσότεροι κρίνουμε την κατάσταση, της βάζουμε ταμπέλα και την κατηγοριοποιούμε. Κρίνουμε κάτι ως καλό ή κακό, ανθρώπους, συμπεριφορές, περιστατικά, επειδή για κάποιο λόγο μας κάνει να αισθανόμαστε όμορφα. Οταν αντιληφθείς ότι το μυαλό σου κρίνει, μην το σταματήσεις. Το μόνο που έχεις να κάνεις είναι να έχεις επίγνωση του τι συμβαίνει. Είναι πολύ σημαντικό να αναγνωρίσεις και να θυμίσεις στον εαυτό σου εκείνη τη στιγμή ότι η εξάσκηση απαιτεί απουσία κρίσης και απλώς παρακολούθησε αυτό που σου συμβαίνει.

Αποδοχή

Αποδοχή σημαίνει να βλέπεις τα πράγματα όπως ακριβώς είναι στο παρόν. Αν έχεις πονοκέφαλο, αποδέξου ότι έχεις πονοκέφαλο. Αν είσαι υπέρβαρος και αισθάνεσαι άσχημα με το σώμα σου, δεν είναι καλό να περιμένεις μέχρι να φτιάξεις το τέλειο σώμα για να νιώσεις όμορφα. Εκείνη τη στιγμή, αντί να είσαι κολλημένος στην απογοήτευση, ίσως είναι καλό να αντιληφθείς ότι είναι εντάξει να αγαπήσεις τον εαυτό σου με τη μορφή που έχει τώρα. Θυμήσου ότι το «τώρα» είναι η μοναδικός χρόνος που έχεις για οτιδήποτε. Αποδέξου τον εαυτό σου όπως είναι πριν τον αλλάξεις. Όταν αρχίσεις να σκέφτεσαι μ’ αυτόν τον τρόπο, το χάσιμο βάρους δεν είναι πλέον τόσο σημαντικό, αλλά γίνεται πιο εύκολο, καθώς δημιουργείς τις προϋποθέσεις αλλαγής. Αποδοχή δεν σημαίνει ότι πρέπει να σου αρέσουν όλα και ότι πρέπει να έχεις παθητική συμπεριφορά. Απλώς βλέπεις τα πράγματα όπως πραγματικά είναι.

Πολλοί άνθρωποι αλλάζουν δουλειές, πόλεις, χώρες, σχέσεις με την ελπίδα ότι θα αλλάξει κάτι στη ζωή τους, στη δική τους εσωτερική εμπειρία. Ομως το θέμα είναι ότι η πραγματική αλλαγή ξεκινάει από μέσα μας και όχι από έξω. Είναι σημαντικό για αρκετούς να αποκτήσουν τα υλικά αγαθά που θέλουν, αλλά η εσωτερική ολοκλήρωση είναι πνευματική διαδικασία. Ολοι γνωρίζετε κάποιον ή κάποιους που είναι πολύ πλούσιοι, αλλά παραμένουν δυστυχισμένοι.

Δεν υπάρχει εξωτερική πηγή, που να μας ολοκληρώνει. Η αλλαγή ξεκινάει να συμβαίνει όταν αποφασίζουμε σήμερα να εκτιμήσουμε τη ζωή και να σταματήσουμε να πιστεύουμε ότι θα είμαστε ευτυχισμένοι μόνο όταν επιτύχουμε τους υλικούς στόχους που έχουμε θέσει. Γι’ αυτό είναι πολύ σημαντικό να δείχνουμε ευγνωμοσύνη για όσα έχουμε.

Αν θέλετε να εξασκηθείτε, σας προτείνουμε δύο απλές ασκήσεις ενσυνειδητότητας για να αδειάσετε το μυαλό σας και να κάνετε την αρχή.

Ασκηση 1

Το μόνο που έχετε να κάνετε είναι να εστιάσετε στην αναπνοή σας μόνο για ένα λεπτό. Αρχίστε να αναπνέετε και να εκπνέετε αργά. Κάθε κύκλος διαρκεί 6 δευτερόλεπτα. Αναπνεύστε από τη μύτη και εκπνεύστε από το στόμα, αφήνοντας την αναπνοή να ρέει αβίαστα. Αφήστε τις σκέψεις σας στην άκρη για ένα λεπτό, τα πράγματα που έχετε να κάνετε αργότερα. Παρακολουθήστε την αναπνοή σας, εστιάζοντας τις αισθήσεις σας στο μονομάτι που εισέρχεται στο σώμα σας και σας γεμίζει ζωή. Αν είσαι κάποιος που πιστεύει ότι δεν είναι ικανός να διαλογιστεί, μάντεψε: Το κάνεις ήδη! Αν νιώσεις όμορφα με ένα λεπτό διαλογισμού, γιατί να μην προσπαθήσεις δύο και τρία;

Ασκηση 2

Διαλέξτε ένα φυσικό αντικείμενο που υπάρχει κοντά σας και εστιάστε στο να το παρακολουθήσετε για ένα λεπτό ή για δύο. Μπορεί να είναι ένα βάζο, ένα τραπέζι, μία καρέκλα, οτιδήποτε. Ακόμα και τα σύννεφα στον ουρανό. Μην κάνετε τίποτα άλλο εκτός από το να το κοιτάζετε. Απλώς, χαλαρώστε σε ένα ήρεμο μέρος για όσο περισσότερο σας επιτρέπει η συγκέντρωσή σας. Παρακολουθήστε το σαν να το βλέπετε για πρώτη φορά. Εξετάστε κάθε λεπτομέρεια. Επιτρέψτε στον εαυτό σας να καθορίζεται από την παρουσία του. Επιτρέψτε στον εαυτό σας να συνδεθεί με την ενέργειά του και τον ρόλο που έχει στον φυσικό κόσμο.

Για το Your Therapist,

Βαγγέλης Γερογιάννης | Life & Personal Coach

Μοιράσου αυτό το Άρθρο στο:

Share on facebook
Share on linkedin
Share on print