Ανταποκρίνομαι στο παιδί

Εριφύλη Χατζησάββα | Λογοθεραπεύτρια – Ειδική Παιδαγωγός MSc

Τα μωρά αρχίζουν να επικοινωνούν καλά προτού μάθουν να χρησιμοποιούν οποιαδήποτε λέξη. Η δουλειά μας είναι να αναγνωρίσουμε τι εννοούν και να ανταποκριθούμε με τα λόγια και την προσοχή μας.

Μάθετε πώς να μιλάτε στο μωρό σας χρησιμοποιώντας μεθόδους που ενθαρρύνουν τη γλωσσική ανάπτυξη.

Πρώτα βήματα:

1 – 6 μήνες

Τα μωρά ακούνε και προσέχουν σημαντικές φωνές γύρω τους (φωνή μαμάς/μπαμπά κλπ). Ανακαλύπτουν τις φωνές τους και παίζουν με ήχους τσιρίζοντας, στριγκλίζοντας, μουρμουρίζοντας και μπαμπαλίζοντας.

6 – 10 μήνες

Τα μωρά ανακαλύπτουν ότι μπορούν να ενώσουν ήχους για να φτιάξουν συλλαβές όπως «μπα» και έπειτα να μπαμπαλίζουν.

9 – 10 μήνες

Αρχίζουν να δείχνουν ή να προσπαθούν να φτάσουν κάτι. Αυτές οι χειρονομίες μπορεί να σημαίνουν «το θέλω» ή «κοίτα με».

Χρησιμοποιήστε τα δύο Α: Αναγνώριση και Ανταπόκριση

Οι γονείς μπορούν να υποστηρίξουν τα μικρά τους στην επικοινωνία ακολουθώντας τα εξής:

Βήμα 1: Αναγνώριση

Αναγνωρίστε τα σήματα του μωρού σας, μια έκφραση του προσώπου, μια βλεμματική επαφή, μια προσπάθειά του να φτάσει κάτι και αναρωτηθείτε: «Τι προσπαθεί να πει το μωρό μου;».

Βήμα 2: Ανταπόκριση

Ανταποκριθείτε σε αυτά τα σήματα ως επικοινωνία. Θυμηθείτε: «Απαντάω σε αυτό που προσπαθεί να πει το μωρό μου!».

Ενημερώστε το μωρό σας «Σε άκουσα!» κάθε φορά που του ανταποκρίνεστε. Αυτό ενθαρρύνει το μωρό σας να επικοινωνεί περισσότερο! Το μωρό σας συνειδητοποιεί ότι η χειρονομία, η φωνή ή η έκφραση του προσώπου σας έκανε να καταλάβετε. Το μωρό σας θα προσπαθήσει να επικοινωνήσει ξανά με αυτόν τον τρόπο. Έτσι του δείχνετε ότι οι συνομιλίες έχουν δύο πλευρές και ότι και οι δύο συνεργάτες παίρνουν μια σειρά.

Το σημαντικό σημείο στην αρχή είναι να βεβαιωθείτε ότι το μωρό σας γνωρίζει ότι ανταποκριθήκατε. Αυτό θα βοηθήσει το μωρό σας να αρχίσει να προβλέπει ότι θα ανταποκριθείτε και θα κάνει τις συνομιλίες συναρπαστικές και για τους δύο. Οι λέξεις θα έρθουν εγκαίρως!

Αναγνώριση σημάτων τα μωρά επικοινωνούν με πολλούς τρόπους. Ποιον είδατε ότι το παιδί σας χρησιμοποίησε σήμερα;

Ας δούμε δύο παραδείγματα

Παράδειγμα 1

Το παιδί σας προσπαθεί να φτάσει το παιχνίδι του, αλλά εσείς καθαρίζετε και βάζετε το παιχνίδι σε ψηλό ράφι. Το παιδί σας αρχίζει να κλαίει.

Πώς μπορείτε να απαντήσετε;

α. Μην κλαις.
β. Είσαι λυπημένος.
γ. Θέλεις το παιχνίδι.
δ. Το παιχνίδι σου.

Διαλέξατε το «δ»; Και εμείς! Τα συναισθήματα ενός παιδιού δεν αναγνωρίζονται αν λέμε «Μην κλαις.» Οι άλλες απαντήσεις ονομάζουν τα συναισθήματά του και βάζουν λόγια σε αυτό που προσπαθεί να πει.

Παράδειγμα 2

Προσφέρετε στο παιδί σας μια επιλογή γάλακτος ή νερού (κρατώντας το κάθε ένα). Πώς μπορείτε να απαντήσετε; Ποια απάντηση από τις παρακάτω θα αφήσετε;

α. Γάλα ή νερό; Χμμμ;
β. Πρέπει να βιαστούμε.
γ. Δεν είσαι σίγουρος.
δ. Είναι δύσκολο να διαλέξεις.

Αφήσατε το «β»; Μπορεί να είναι δύσκολο για τα μικρά να αποφασίσουν, αλλά ίσως θέλουμε να τα εκθέσουμε περισσότερο στη γλώσσα προτού προσπαθήσουμε να τα κατευθύνουμε προς μια απόφαση.

Για το Your Therapist,

Εριφύλη Χατζησάββα | Λογοθεραπεύτρια – Ειδική Παιδαγωγός MSc

Μοιράσου αυτό το Άρθρο στο:

Share on facebook
Share on linkedin
Share on print
EL