Αναπτυξιακή Γλωσσική Διαταραχή

Εριφύλη Χατζησάββα | Λογοθεραπεύτρια – Ειδική Παιδαγωγός MSc

Αναπτυξιακή Γλωσσική Διαταραχή (ΑΓΔ): Τι είναι – Γιατί κάποια παιδιά την έχουν και άλλα όχι – Σε ποιες πτυχές της γλώσσας παρουσιάζονται δυσκολίες;

Τι είναι η Αναπτυξιακή Γλωσσική Διαταραχή (ΑΓΔ);

Η Αναπτυξιακή Γλωσσική Διαταραχή (ΑΓΔ) είναι μια κρυφή αλλά πολύ κοινή κατάσταση που σημαίνει πως ένα άτομο παρουσιάζει δυσκολία στην κατανόηση ή/και στη χρήση της γλώσσας. Τα παιδιά με ΑΓΔ έχουν γλωσσικές ικανότητες που υπολείπονται αυτών των άλλων παιδιών της ηλικίας τους, αναπτύσσουν πολύ πιο αργά το λεξιλόγιο και τη γραμματική, παρά την κανονική τους νοημοσύνη. Οι δυσκολίες στη γλώσσα σημαίνει ότι τα παιδιά με ΑΓΔ μπορεί να δυσκολεύονται να κοινωνικοποιηθούν με τους συμμαθητές τους, να μιλήσουν για το πώς αισθάνονται και να μάθουν στο σχολείο. Η Αναπτυξιακή Γλωσσική Διαταραχή είναι 5 φορές πιο διαδεδομένη από τον αυτισμό και αποτελεί μια δια βίου κατάσταση που επηρεάζει τις κοινωνικές και τις ακαδημαϊκές λειτουργίες.

Γιατί μερικά παιδιά έχουν Αναπτυξιακή Γλωσσική Διαταραχή (ΑΓΔ) και άλλα όχι;

Η απάντηση σε αυτήν την ερώτηση πολύ περίπλοκη. Παρόλο που υπάρχει πολλή έρευνα για την ΑΓΔ, δε γνωρίζουμε γιατί ορισμένα παιδιά την έχουν και άλλα όχι. Η Αναπτυξιακή Γλωσσική Διαταραχή (ΑΓΔ) είναι πιθανώς το αποτέλεσμα ενός συνδυασμού διαφορετικών παραγόντων, όπως:

  1. Βιολογία: τα γονίδια που παίρνει ένα παιδί από τους γονείς του μπορεί να επηρεάσουν εάν το παιδί έχει ΑΓΔ. Ο τρόπος με τον οποίο ο εγκέφαλος ενός παιδιού αποτελείται και πώς τα διάφορα μέρη του εγκεφάλου μιλούν μεταξύ τους μπορεί επίσης να διαδραματίσουν ρόλο.
  2. Γνώση: κάθε παιδί είναι διαφορετικό στον τρόπο με τον οποίο μαθαίνει νέες πληροφορίες, σκέφτεται για αυτές και τις χρησιμοποιεί. Αυτές οι διαδικασίες ονομάζονται γνώση. Μερικά παιδιά είναι γρήγοροι στοχαστές, ενώ άλλα είναι αργοί. Αυτές οι διαφορές στη γνώση μπορεί να διαδραματίσουν ρόλο στο εάν ένα παιδί έχει ΑΓΔ.
  3. Περιβάλλον: το περιβάλλον στο οποίο μεγαλώνει ένα παιδί μπορεί επίσης να διαδραματίσει ρόλο στο εάν αυτό το παιδί θα έχει ΑΓΔ. Το περιβάλλον ενός παιδιού μπορεί είτε να αυξήσει είτε να μειώσει τον κίνδυνο εμφάνισης ΑΓΔ στο παιδί. Υπάρχουν μερικοί άνθρωποι που πιστεύουν ότι ένα παιδί θα έχει ΑΓΔ εάν οι γονείς του δεν του μιλούν αρκετά – αυτό δεν ισχύει.

Δεν υπάρχει συνταγή βιολογίας, γνώσης και περιβάλλοντος που να εγγυάται ότι ένα παιδί θα έχει ή δε θα έχει Αναπτυξιακή Γλωσσική Διαταραχή. Όταν ένα παιδί έχει Αναπτυξιακή Γλωσσική Διαταραχή, είναι πιθανώς το αποτέλεσμα διαφορετικών παραγόντων που αλληλεπιδρούν μεταξύ τους.

Σε ποιες πτυχές της γλώσσας τα παιδιά με Αναπτυξιακή Γλωσσική Διαταραχή (ΑΓΔ) μπορεί να παρουσιάζουν δυσκολίες;

Κάθε παιδί με ΑΓΔ έχει ένα μοναδικό προφίλ το οποίο μπορεί να φαίνεται πολύ διαφορετικό από άλλα παιδιά με ΑΓΔ και μπορεί να αλλάξει καθώς το παιδί μεγαλώνει. Παρόλο που κάθε παιδί είναι μοναδικό, υπάρχουν πτυχές της γλώσσας που τα παιδιά με ΑΓΔ παρουσιάζουν προβλήματα και είναι πολύ κοινά στα παιδιά αυτά. Οι πτυχές αυτές είναι:

  1. η Φωνολογία (ήχοι ομιλίας)
  2. η Σημασιολογία (λεξιλόγιο)
  3. η Σύνταξη (γραμματική)
  4. η Ομιλία (αφήγηση, συνομιλία)
  5. η Πραγματολογία (κοινωνική επικοινωνία, συμπεράσματα).

Πηγές:

  • Norbury, C. F., Gooch, D., Wray, C., Baird, G., Charman, T., Simonoff, E., et al. (2016). The impact of nonverbal ability on prevalence and clinical presentation of language disorder: evidence from a population study. J. Child Psychol. Psychiatry 57:1247–57. doi: 10.1111/jcpp.12573
  • Clegg, J., Hollis, C., Mawhood, L., and Rutter, M. (2005). Developmental language disorders – a follow-up in later adult life. Cognitive, language and psychosocial outcomes. J. Child Psychol. Psychiatry 46:128–49. doi: 10.1111/j.1469- 7610.2004.00342.x
  • Paul, R., Norbury, C. F., and Gosse, C. (2018). Language Disorders From Infancy Through Adolescence: Listening, Speaking, Reading, Writing, and Communicating, 5th Edn. St. Louis, MO: Elsevier.
  • Rice, M., Wexler, K., and Cleave, P. (1995). Specific language impairment as a period of extended optional infinitive. J. Speech Hear. Res. 38:850–63.
  • Norbury, C. F., and Bishop, D. (2003). Narrative skills of children with communication impairments. Int. J. Lang. Commun. Disord. 38:287–313. doi: 10.1080/136820310000108133

Για το Your Therapist,

Εριφύλη Χατζησάββα | Λογοθεραπεύτρια – Ειδική Παιδαγωγός MSc

Μοιράσου αυτό το Άρθρο στο:

Share on facebook
Share on linkedin
Share on print
EL