Site icon Your Therapist

Σχολικός Εκφοβισμός

Ειρήνη Γελέκη | Ψυχολόγος ΜSc – Ψυχοθεραπεύτρια

Με αφορμή την Παγκόσμια ημέρα κατά της σχολικής Βίας και του Εκφοβισμού: Παράγοντες που συμβάλλουν στην εμφάνιση του σχολικού εκφοβισμού και τρόποι αντιμετώπισής του στο σχολικό πλαίσιο:

Ο σχολικός εκφοβισμός (bullying) είναι ένα φαινόμενο που μπορεί να υπάρξει σε όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης και δυστυχώς το συναντάμε αρκετά συχνά.

Αναφέρεται σε μια κατάσταση κατά την οποία ασκείται συστηματική βία και επιθετική συμπεριφορά από ένα ή περισσότερα άτομα εναντίον ενός άλλου ατόμου. Οι θύτης στοχοποιεί κάποιο παιδί συνήθως βασιζόμενο σε κάποιο χαρακτηριστικό του (π.χ σχολικές επιδόσεις, εξωτερική εμφάνιση, ντροπαλότητα, αναπηρία, σεξουαλικός προσανατολισμός, ενασχόληση με διαφορετικά ενδιαφέροντα και δραστηριότητες, οικογενειακή κατάσταση, κλπ) και κατευθύνει επαναλαμβανόμενες επιθετικές ενέργειες εναντίον του με σκοπό να το βλάψει συναισθηματικά ή/ και σωματικά.

Ο σχολικός εκφοβισμός αποτελεί μια μορφή κακοποίησης και περιλαμβάνει μία ή περισσότερες από τις παρακάτω μορφές βίας:

Ο σχολικός εκφοβισμός είναι ένα σύνθετο φαινόμενο στο οποίο εμπλέκονται παράγοντες όπως:

Τι μπορεί να γίνει για την καταπολέμηση του εκφοβισμού;

Απαιτείται η συνεργασία ανάμεσα στους γονείς, τους εκπαιδευτικούς, τους μαθητές αλλά και του ευρύτερου κοινωνικού πλαισίου όπου αυτό είναι εφικτό. Θα πρέπει να υπάρχει επαρκής και αξιόπιστη ενημέρωση και ευαισθητοποίηση σχετικά με το φαινόμενο και τις επιπτώσεις του και αυτό μπορεί να γίνει μέσω οργάνωσης ομιλιών και έντυπου υλικού από εκπαιδευτικούς οργανισμούς, τοπικούς φορείς, μμε, κλπ.

Στο πλαίσιο του σχολείου θα ήταν χρήσιμο να οργανωθεί μια ομάδα γονέων συντονιζόμενη από έναν εκπαιδευτικό και έναν ειδικό ψυχικής υγείας ώστε να συζητούνται με τους γονείς σχετικά θέματα, να προτείνονται τρόποι αντιμετώπισης και να ενθαρρύνεται να ζητήσουν βοήθεια από Ψυχολόγο όπου αυτό είναι αναγκαίο.

Οι εκπαιδευτικοί θα πρέπει να κάνουν σαφές στα παιδιά ποιες συμπεριφορές δεν είναι επιθυμητές και να συντάξουν ρεαλιστικούς κανόνες για την εύρυθμη λειτουργία του σχολείου σε συνεργασία με τους μαθητές. Μέσα από ομαδικές δραστηριότητες χρειάζεται να προάγουν την ανάπτυξη διαπροσωπικών και κοινωνικών δεξιοτήτων στα παιδιά, να ενθαρρύνουν την ένταξη στην ομάδα παιδιών που υπάρχει κίνδυνος να περιθωριοποιηθούν, να καλλιεργήσουν δεξιότητες επικοινωνίας για την ομαλή διαχείριση των συγκρούσεων, να είναι υποστηρικτικοί με τους μαθητές τους και να συζητούν μαζί τους για θέματα που τους απασχολούν, να καταπολεμούν τα στερεότυπα και να καλλιεργούν θετικό κλίμα συνεργασίας, ομαδικότητας, αποδοχής, εμπιστοσύνης και ενσυναίσθησης.

Επίσης είναι χρήσιμο να αξιοποιηθούν οι ώρες της ευέλικτης ζώνης ώστε να οργανωθούν προγράμματα για την ανάπτυξη της συναισθηματικής νοημοσύνης των μαθητών κάτι το οποίο θα βοηθήσει στην καταπολέμηση του εκφοβισμού. Τα προγράμματα αυτά μπορούν να ενισχύσουν τους μαθητές στις εξής ικανότητες που συνδέονται στενά με τις υγιείς διαπροσωπικές σχέσεις:

  1. Συναισθηματική Αυτορύθμιση: έλεγχος των παρορμήσεων, έκφραση και διαχείριση των
    αρνητικών συναισθημάτων με λειτουργικούς τρόπους
  2. Ανάπτυξη θετικών συναισθημάτων που λειτουργούν ως κίνητρο για τη συνεργασία
  3. Σεβασμός του εαυτού και των άλλων
  4. Ενσυναίσθηση, αντίληψη της διαφορετικής οπτικής, διαχείριση συγκρούσεων δεξιότητες επικοινωνίας, ενεργητική ακρόαση
  5. Ανάπτυξη θετικής αυτοεκτίμησης
  6. Ανάπτυξη ηθικών αξιών

Στην περίπτωση που ήδη υπάρχει περιστατικό εκφοβισμού πρέπει να ενθαρρύνουμε το θύμα να μιλήσει και να το διαβεβαιώσουμε ότι θα είμαστε εκεί για να το υποστηρίζουμε, αλλά να μιλήσουμε και με το θύτη ώστε να καταλάβουμε τι τον οδήγησε σε αυτή τη συμπεριφορά και να τον ενημερώσουμε σχετικά με τις κυρώσεις που θα έχει αν τη συνεχίσει. Τέλος, είναι πολύ σημαντικό να ενημερώσουμε τους γονείς των εμπλεκόμενων ώστε να συνεργαστούμε μαζί τους για την εξάλειψη της εκφοβιστικής συμπεριφοράς και την ψυχολογική στήριξη και του θύματος και του θύτη.

Για το Your Therapist,

Ειρήνη Γελέκη | Ψυχολόγος ΜSc – Ψυχοθεραπεύτρια

Exit mobile version